داروی ضد سرطان Gleevec ممکن است روند بیماری دیابت نوع 1 را کند نماید

12 ژوئن 2017- داروی خوراکی Gleevec که بصورت روزانه مصرف می‌‌شود، قادر است یک نوع کشنده از سرطان خون را به یک بیماری قابل کنترل تبدیل ‌کند. حال محققان اعلام کردند این دارو می‌تواند از وخیم‌تر شدن بیماری دیابت جلوگیری کند.

 دکتر Gitelman از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در توضیح نتایج این تحقیق در نشست علمی انجمن دیابت آمریکا، گفت: این مطالعه بدنبال نتایج مطالعه‌ی سال 2008 بر روی موشهای دیابتی که با این دارو درمان شدند و برای پیگیری اثرات متوسط این دارو بر روی بزرگسالان مبتلا به دیابت  نوع 1 انجام شد. آزمایش این دارو بر روی 67 فرد بالغ مبتلابه دیابت نوع 1 نشان داد که این دارو تولید انسولین را در بدن تقویت می‌کند و به طور متوسط افراد تحت درمان با این دارو به دوز کمتری انسولین نیاز دارند.

دکتر Gitelman بیان کرد که اگر چه ابعاد این مطالعه کوچک بوده است، اما بیانگر ایمنی این دارو برای انسان است. او افزود: هدف ما بررسی و تایید اثر بخشی و ایمنی این دارو در افراد بزرگسال برای گسترش استفاده‌ی آن در آزمایشات بالینی برای جامعه‌ی هدف دیابت نوع 1 یعنی کودکان بود، برآورد محافظه کارانه از تأثیر این دارو، بهبود  19 درصدی عملکرد سلولهای بتا در یک سال را نشان می دهد. حدود 5 درصد از جمعیت مبتلا به دیابت، به بیماری اتوایمیون دیابت نوع 1 ، مبتلا هستند.

 به گفته‌ی Rakeman مدیر تحقیقات منجر به کشف در JDRF، این روش یک مسیر بالقوه برای کاهش سرعت پیشرفت دیابت است، اگر در ابتدای تشخیص این بیماری و در اسرع وقت بتوان سلولهای بتای باقی مانده را حفظ کرد، بطوربالقوه می‌توانیم نیاز به تزریق انسولین را برای این افراد  کاهش داده و یا حتی این افراد را از تزریق انسولین بی نیاز کنیم.

Rakeman افزود: تخمین زده می‌شود که در افرادی که دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده می‌شود، بین 10 تا 15 و حتی شاید 40 درصد از سلولهای بتا هنوز در پانکراس سالم باشند، در برخی افراد عملکرد سلولهای بتا تا سالها حفظ می‌شود، ما تصور می‌کردیم که تقریباً بخش عمده‌ای از سلولهای بتا یا تمامی آنها به سرعت نابود می‌شوند، این موضوع قطعاً اتفاق نمی‌افتد، زیرا داروی Gleevec توانست روند بیماری دیابت نوع 1 را کند نماید.

محققان در سراسر دنیا، به دنبال یافتن راهی برای حفظ سلولهای بتا هستند و داروی Gleevec کاندید خوبی برای این کار است زیرا این دارو حدود 20 سال برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفته و تنها دارای عوارض جانبی کمی مانند تهوع و دانه‌های قرمز پوستی است که معمولاً در بیماران مبتلا به دیابت شدید نیست.

 به گفته‌ی Rakeman این داروی  قدیمی می تواند با یک هدف جدید مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

این دارو با نامهای: Gleevec ( نام ژنریک imatinib ) و Sutent (با نام sunitinib) شناخته می‌شود و عملکرد آنها تداخل در عملکرد آنزیمی بنام تیروزین کیناز می‌باشد. در بیماران مبتلا به سرطان نظیر سرطان خون میلوئیدی مزمن، کاهش فعالیت این آنزیم می‌تواند سرطان را متوقف کند. در بیماران مبتلا به سرطان که همچنین به بیماریهای اتوایمیون نیز مبتلا بودند، مصرف داروهای Gleevec و Sutent، علایم هر دو بیماری را کاهش داد. این نتایج زمانی حاصل شد که گروهی از دانشمندان UCSF داروی Gleevec را بر روی موشهایی که برای ابتلا به دیابت پرورش یافته بودند، امتحان کردند.

دکتر Gitelman گفت: تیم او بر این باور است که Gleevec ممکن است برخی فشارها را از روی سلولهای بتا در پانکراس بر دارد.

 دکتر Gitelman اندکی در مورد درک اشتباه از این مطالعه نگران است، تیم او درست هفته‌ی گذشته این مطالعه را به اتمام رسانده اند و به سرعت تلاش کردند نتایج را برای ارائه در نشست انجمن دیابت در کنار هم قرار دهند. البته هفته‌ها طول خواهد کشید که آنها بتوانند اطلاعات بدست آمده را آنالیز کرده و به فرمی قابل ارائه در اختیار سایر کارشناسان در یک مجله‌ی علمی برای داروی و بازنگری قرار دهند.

دکتر Gitelman گفت: این نتایج نتایجی اولیه هستند بنابراین پیام این مقاله می‌تواند قابل اعتماد نباشد.

دکتر Rakeman گفت: این نتایج قطعاً نشان نمی‌دهند که Gleevec می‌تواند دیابت نوع 1 را درمان کند، علاوه بر این داروی Gleevec بسیار گران قیمت است، هزینه‌ی یک سال درمان با این دارو بیش از 140 هزار دلار است، با این حال یک نسخه‌ی ژنریک از این دارو، درهند 400 دلار است.

منبع:

www.nbcnews.com/health/health-news/cancer-drug-gleevec-might-slow-type-1-diabetes-n771241